از آنجایی که در کشور ما خوشبختانه معادن سنگ بسیار زیادی وجود دارد و سنگ های متنوعی استخراج می شوند به همین دلیل در امر ساختمان سازی از سنگ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد امروزه از سنگ های متنوع به دلیل طرح و رنگ زیبایی که دارند در دکوراسیون های داخلی و خارجی ساختمان سازی هم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و توسط طراحان استقبال شده است .برای استفاده از سنگ ها بعد از استخراج وارد مرحله فرآوری و برش می شوند که کار برش سنگ در سنگبری ها انجام می شود .در این مطلب درمورد برش سنگ و ابزار آلاتی که مورد استفاده قرار می گیرد صحبت می کنیم . 
دستگاه سنگبری

اولین دستگاه سنگبری که در ایران مورد استفاده قرار گرفت مصادف بود با ساخت کاخ مرمر در منطقه نازی آباد تهران در سال 1307 .این دستگاه توسط تیغه آهنی و با پودر و سیلیس کار می کرد .دومین دستگاه سنگبری در سال 1312 در بازار تهران راه اندازی شد و اولین کارخانه سنگبری در ایران در سال 1317 در مشهد به وسیله کارشناسان آلمانی ساخته و راه اندازی شد که در این کارخانه سنگ های مرقد مطهر امام رضا برش داده می شد سپس برای ساخت ساختمان های بانک سپه و بانک ملی و بانک مرکزی تهران از این مکان استفاده شد .
امروزه تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی داشته است باعث شده امر برش سنگها بسیار راحت تر از قبل و با دستگاه های پیشرفته تری انجام شود .
 

دستگاه های سنگبری در دو نوع دستگاه قابل حمل و دستگاه کارگاهی وجود دارد .
  • دستگاه قابل حمل : دستگاه های قابل حمل خود دارای دو نوع دستی و نیمه اتومات هستند . برخی مواقع لازم است سنگ ها در محل مورد استفاده برش داده شوند که سرعت کار هم بالا می رود .این دستگاه ها قابلیت برش سنگ در ابعاد 65 تا 265 سانتی متر و قابلیت برش تحت زاویه 0 تا 60 درجه را دارند .
  • دستگاه برش کارگاهی : این د ستگاه ها دارای وزن زیادی هستند البته توان برش آن ها هم بیشتر است و طول برش ان ها هم افزایش می یابد .این دستگاه ها قابلیت تنظیم دور موتور و توانایی اتوماتیک کردن حرکت کلگی را دارند .

اجزای دستگاه های سنگ بری
  • موتور اصلی دستگاه : از آنجایی که موتور دستگاه های سنگبری در معرق پاشش آب قرار دارند و به دلیل روان بودن کار و جلوگیری از گرم شدن از مخزن و پمپ آب در این دستگاه ها استفاده می شود نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که موتور دستگاه باید ضد آب باشد و بیشتر سازندگان هم از موتورهای ضد آب استفاده می کنند .توان موتور دستگاه های سنگبری در نوع ثابت در کارگاه و یا موتورهای قابل حمل متغیر است اما عموما" از 1.5 تا 4 کیلو وات میباشد .

  • پمپ آب : از پمپ آب برای جلوگیری از گرم شدن دستگاه و روانکاری بیشتر استفاده می شود برای اینکه دستگاه آسیبی نبیند بهتر است چند روز یکبار کل آب مخزن دستگاه را تخلیه کنید و عوض کنید .

  • ریل حرکتی کلگی : ریل حرکتی در دستگاه سنگبری بسیار با اهمیت است این ریل باید از جنس مرغوب باشد و به درستی ساخته شده باشد تا کلگی دستگاه هنگام کار و برش بصورت روان روی ریل حرکت کند به همین دلیل بهتر است چند روز یکبار تجهیزات ریل را روغن کاری کنید .بهترین کیفیت جنس برای ساخت ریل میل کروم و یا پروفیل آهن است .

  • اسکلت فلزی بدنه دستگاه: تجهیزات دستگاه بر روی بدنه فلزی و میز کمکی سوار میشوند پس باید برای ساخت بدنه از فولا مناسب با ضخامت مناسب استفاده شود مناسب بودن جنس بدنه به طول عمر مفید دستگاه اضافه می کند و میز کمکی هم به افزایش طول برش کمک می کند .

  • قاب تیغ اره: توسط قاب تیغ موتور دستگاه به اره دستگاه متصل می شود .موتور دستگاه های سنگبری در دو مدل به تیغه متصل می شوند در یک مدل بصورت مستقیم وصل می شود اما در مدل هایی که قابلیت تنظیم دور دارند از طریق گیربکس به تیغه متصل می شوند .تیغ اره دیسگی یک محافظ دارد که به هیچ وجه در هنگام کار نباید این محافظ را برداشت .

انوع روش های برش سنگ
در روش های امروزی ابتدا سنگ مورد بررسی قرار می گیرد اگر بد قواره باشد و نتوان به راحتی برش داد ابتدا قواره سنگ را باید مناسب کرد برای این کار از دستگاه تک لام یا دستگاهی مانند سیم الماسه و فولادی استفاده می شود .
  • برش با اره :
ابتدا باید گفت که دو نوع اره برای برش سنگ وجود دارد :
اره نرم بر
اره سخت بر
در کارخانه هایی که تولید انبوه سنگ دارند با استفاده از اره الماسه سنگ ها را برش می دهند .اینگونه اره ها دارای دو تیغه موازی هستند .
اره سخت بر :جنس تیغه اره سخت بر از چدن و یا فولاد است و از این اره برای برش سنگ هایی مانند گرانیت استفاده می شود در اره های مدرن دارای حدود 150 تیغه هستند و قابلیت برش در ابعاد 3.5 در 2 را دارند .
اره نرم بر : این اره از دقت بالایی در برش برخوردار است و در نتیجه ضایعات کمتری هم دارند و عموما" برای سنگ های آهکی استفاده می شوند .
  • استفاده از قله بر :
در دستگاه های قله بر برای برش از تیغه دیسکی استفاده می شود و دارای چند تیغه موای هستند و روی تیغه ها گمنت های الماسه وجود دارد .

با روش های متفاوت سنگبری و وجود دستگاه های پیشرفته در سنگبری های کشورمان خوشبختانه توان تولید انبوه سنگ را داریم و این امر باعث شده است که در صادرات سنگ موفق باشیم .





واحد های ثبت شده در گروه سنگبری به تعداد 1,861 ردیف می باشد.
نوع فعالیتگروه-زیرگروهمدیریتآدرسبازدید
لوازمات سنگبری رضاخواه خدمات ساختمان_سنگبریرضاخواه اصفهان شهرک صنعتی محمودآباد مابین خیابان ۱۸ و۲۰ جنب سنگبری طاها و کهربا 277
صنایع سنگ نیکنام خدمات ساختمان_سنگبریمهندس شاهپوری نجف آباد خیابان جانبازان جنب بانک ملی صنایع سنگ نیکنام 🖇️362
سنگتراشی کیهان خدمات ساختمان_سنگبریعلی میراب بهشت رضا، مجتمع سنگتراشان شهدای مدافع حرم،غرفه 27 218
سنگبری گلدیس خدمات ساختمان_سنگبریحسین فرقانی رضوانشهر_منطقه صنعتی رضوانشهر_فاز اول سی متری اول_کوچه شمالی یکم _سنگبری گلدیس281
سنگبری مسائلی خدمات ساختمان_سنگبریمحمد رضا مسائلی شیراز.کیلومتر 3 پل فسا به سمت سروستان. کوچه شهر سنگ.کارخانه سنگبری مسائلی 638
سنگبری آرتان خدمات ساختمان_سنگبریمحمدرضا کروتینیریز شهر سنگ سنگبری آ رتان581
سنگبری سیمرغ خدمات ساختمان_سنگبرینریمان مظاهری 805
سنگبری بازرگان خدمات ساختمان_سنگبریمیلاد بازرگانجاده اصفهان شهرضا شهرک صنعتی سپهر آباد خیابان اول سنگبری بازرگان 834
سنگبری فیروز سنگ خدمات ساختمان_سنگبریمهدی افشارینجف آباد خیابان مرداد سنگبری فیروز سنگ 1053
سپه خدمات ساختمان_سنگبریيزداني نجف اباد-قبل از پليس راه-خيابان جانبازان١٦-860
سنگ کوبی اخوان رضایی خدمات ساختمان_سنگبریسعیید رضایی قم شهرک صنعتی محمود آباد 1203
بازرگانی ستاره خدمات ساختمان_سنگبریتوتونچی_هوشیار گروه بازرگانان نو آور برتر وارد کننده انواع صفحه برش،و ساب و فلپ دفتر تهران میدان حسن آباد ، ابتدای خیابان وحدت اسلامی تلفن :۶۶۹۵۳۱۵۲-۰۲۱ 📱۰۹۱۲۱۹۹۲۱۹۵792
سيدحسيننوربخش ورنوسفادراني رسته : تولید و تعمیر ابزار سنگ تراشی خدمات ساختمان_سنگبریسيدحسين نوربخش ورنوسفادرانيبخش مرکزی - شهر خمینی شهر - حافظ - کوچه شهید زلقی - خیابان سعدی - ساختمان - طبقه همکف760
منتاژدیسک امیر خدمات ساختمان_سنگبریامیر حسین دریمنطقه صنتعی دولت اباد روبروی نمایندگی سایپا 0845
به مدیریت محمدرضا مؤمنی خدمات ساختمان_سنگبریمحمدرضا مؤمنیمنطقه صنعتی جنب سماورسازی اقدام 0821
فروشگاه لوازم سنگبری پارس الماس خدمات ساختمان_سنگبریحسین تقی پورمنطقه صنعتی محمودآباد - روستای محمودآباد - مجتمع کارخانه صنعتی - خیابان فرعی - خیابان 34 - پاساژ نوساز - طبقه همکف816
فروشگاه لوازم سنگبری حاجی هاشمی خدمات ساختمان_سنگبرینعمت اله حاجی هاشمیمنطقه صنعتی محمودآباد - روستای محمودآباد - خیابان 14 - خیابان فرعی - پلاک 17 - طبقه همکف - واحد فروشگاه لوازم سنگبری حاجی هاشمی806
فروشگاه لوازم سنگبری سرتیپی خدمات ساختمان_سنگبریهوشنگ سرتیپیمنطقه صنعتی محمودآباد - روستای محمودآباد - خیابان هیئت امنا - خیابان 18 غربی - پلاک 31 - طبقه همکف - واحد فروشگاه لوازم سنگبری سرتیپی1026
فروشگاه حسین خدمات ساختمان_سنگبریحسین علی دباغیمنطقه صنعتی محمودآباد - روستای محمودآباد - خیابان فرعی - خیابان فرعی 14 غربی - پلاک 41 - طبقه همکف - واحد فروشگاه حسین877
مونتاژ دیسک پارس خدمات ساختمان_سنگبریحسن جعفریشهرک صنعتی رضوانشهر - روستای رضوانیه - خیابان یکم شرقی - کوچه صحرا - خیابان سیزدهم - بوستان 6 - طبقه همکف841